groeten uit Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu groeten uit Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu

groeten uit Cairns

Door: yvette & bart

Blijf op de hoogte en volg Yvette

21 Mei 2014 | Australië, Cairns

G'day!

Daar zijn we weer. Ondertussen zijn we Brisbane voorbij en hebben we haast gekregen! De tijd is bijna om en we willen nog zoveel doen!

Dat was de eerste zin van een lang verhaal wat ik ooit al begonnen was en nu is gedeleted. Het wordt een highlights stukje, soort van opsomming, van veel wat we hebben gedaan. En we hebben veel gedaan!

IK schrijf nu in Daintree, vanuit een veranda bij de lodge met uitzicht over de Daintree River en op de mogelijke salties. Het is heerlijk aan t afkoelen, plakkerige warmte trekt weg, ondanks dat t regent. Dus dat is goed.

Maar beginnen bij t begin, Melbourne. Hebben goede vlucht erheen gehad vanuit Hobart, hotel was oke. Weer was korte broek, dus dat was goed.
We hebben wat door de stad gestruind 2 dagen. Rondje met de oude tram, eureka toren weer eens op, was leuk, belgisch biercafe was er nog, ook leuk! De grootste uitdaging was een handdoek voor een leuke prijs en ook dat was gelukt!

Vanuit Melbourne zijn we in onze Hyundai I40 naar de Mornington Peninsula gegaan. Onderweg kwamen we de Ironman triathlon tegen, waren maar een paar wegen afgezet en verder ging t allemaal door elkaar heen. Zouden ze met de marathon in Eindhoven ook eens kunnen proberen. Op de camping met de grey nomads, t kent elkaar allemaal! En t roddelt wat af! Maar de camping vlakbij t strand, possums in de boom boven de tent. Volgende dag naar Sorrento gegaan, was een leuk klein dorpje, leuk gewinkeld, mooi uitzicht op t strand. Op t strand ook nog naar Lodon Bridge gewandeld, uitgesleten rots waar je doorheen kan kijken, was mooi. Nog wat surfers bekeken, op weg naar camping nog een echidna bekeken. Weer een mooie dag gehad.

Vanuit de Peninsula zijn we doorgegaan naar Wilsons Prom(ontory). Een leuk klein nationaal park. t dorp in t park blijkt een groot vakantiedorp te zijn, met een grote camping, winkel/take away en wat cabins/lodges. We konden zelf een plek zoeken, dus nadat we bijna over een brown snake of tiger snake waren gestruikeld op t stranddeel zijn we maar naar t gasland gegaan. Daar waren de meeuwen en kleinere aanhangers druk bezig om t eten van je bord te stelen als je niet oplet. Ons eten was niet zo interessant, geen last van. Wel een vosje voorbij zien lopen! En hier waren de Wombats iets meer nachtdier, ze waren er in t donker! En verder kookaburra's en papagaaien, volop aanwezig!

Volgende dag begon droog, wat gewandeld, veel kangaroos gezien, daarna naar een strandje gelopen en toen kwam de regen. Gelunched op de camping en de regen afgewacht, daarna naar volgend strand via bos/regenwoud, was mooi en strandzand piepte een beetje. Hoort ook op sqeeky beach. Later nog avondwandeling gemaakt, viel tegen, was lang en niet leuk(is een lowlight). Toen kwam er pas echt slecht weer, veel regen en storm, stukje van een cycloon. De tent bleef droog tot een uur of 3 en om 4 uur lagen we in de auto...
Waren die dag wel heel vroeg op pad. Bij een kampeerwinkel gekeken naar een nieuwe tent of iets om naden te dichten etc. Werd de dichter. Bij Lakes Entrance mooie cabins met eigen wasmachine, dus ik wassen en Bart de tent repareren! En wij warm en droog slapen.

Vanuit Lakes Entrance naar Mallacoota, ook een dorpje bij een klein natonaal park. we hadden een leuke plek, keken op t water, waren pelikanen, veel vogels, een zwerm lepelaars en daarna de fruitbats, zelfs een zeehondje. weer was weer opgeknapt, wij waren weer blij op de camping! Met onze mooie strandlakens en een flesje strongbow onder de arm naar t stand, wat wil je nog meer?!

Volgende morgen eerst een wandeling langs t water gemaakt en daarna op koalajacht gegaan, De wandeling was niet zolang, maar van een uur je hoofd achteraf laten hangen om een koala boven in een boom van 30-50m te vinden. De kraker kan weer aan de slag! En waar zat ergens hoog in de boom een koala, jawel in die waar de auto onder stond, zagen we op de terugweg. Was leuk hoor maar er zit dus een donker hoopje wat een koala blijkt te zijn als je op dat hoopje inzoomt. Mar goed, kunnen de koala afvinken. 's avonds sterrne gekeken.

Door naar de Snowy Mountains, onderweg bij een dorpje naar een rivier staan kijken, zouden platypussen in wonen en zowaar we hebben er een voorbij zien zwemmen! De eerste buiten een zoo, afvinken! Kwam nog een skink voorbij, weer een vinkje.

Vanuit Jindabyne via Mt Kosciuszko naar Tumut, een toertochtje door de Snowy Mt heen, was mooi. De berg niet opgeweest, mij krijg je geen stoeltjeslift meer in. Bart wilde niet alleen, dus teleurgesteld zijn we weer vertrokken. Onderweg wel kangaroos, emu's en brumbies gezien, 's avonds op de camping nog een possum. Maakte t weer goed.

Vanuit Tumut zijn we naar Canberra gegaan. 's Morgens eerst in Tumut rondgekeken, leuk dorpje, goede koffie en wifi bij Macca. In Canberra sliepen we vlakbij parlementshuis, daar gekeken, alle cameraploegen bestudeerd die er stonden, maar na een kort verhaaltje was t klaar en gingen de technici spelen met een rugbybal. Zie ik op t binnenhof niet zo gauw gebeuren dat technici gaan voetballen.

Hebben een ochtend gefietst rondom t meer, naar de Telstra toren geweest voor t uitzicht. En we kwamen bij t fietsen en de toren grote witte auto's tegen die een stukkie reden en daarna gingen de mannen overleg houden. Wij zeggen voorbereiding op Wills & Kate komst. Met de fiets naar nationaal museum geweest en onderweg kangaroos gezien. Was leuk tochtje.

Verder vanuit Cairns:
Volgende dag wilden we met hop on-hop of bus rondje highlights gaan doen. Maar die reden niet zoals wij de highlights bekeken, uiteindelijk gelopen vanaf parlement naar war -memorial. Was best aardig door park, maar er wast strand bekeken op Pebbly beach. Op de camping onze eigen campkitchen gemaakt onder t afdakje van washok. Fijn zelfredzaam. ook in de regen, veeel regen.

Naar Katoomba, blue mountains, in een guesthouse, was leuk, erg lekkere koekjes, goed ontbijt. Three Sisters gezien, hele mooie wandeling door dal gemaakt. Eric Bana gezien, the Hulk.

En toen naar Sydney, op internet hadden we outdoor/campingwinkels bekeken voor een tent. Dus in een voorstad op tentenjacht. een mooie Goondie 3 besteld.

Camping in nationaal park, hopen op droge nachten...
Veel regen gehad, niet koud en goede plu. Easter show bezocht. Een libelle zomerweek meets zuidnederlandse beurs. Met honden, koeien, paarden, schapen en kippen. Lumberjackshow en rodeo. En showbags, wij hebben de verleiding ook niet weerstaan. Een goodiebag die je voor een leuk prijsje kan kopen. We hebben er tot het eind plezier van gehad.
Bart heeft Sydney nog niet met zon gezien, dus dat wordt weer een keertje gaan. Biuuen cycloonseizoen
Een nacht overnacht in nambucca Heads, was leuke camping.
Via booking mooi appartement in Brisbane gevonden.
's Avonds rooburgers bij Vera & Andre gegeten, was gezellig. Volgende dag dagje op sleeptouw door een local(Vera) in Brissie. Hoort net wat meer.
AFL wedstrijd van de Brisbane Lions gezien. Ondertussen hebben ze hun eerste westrijd gewonnen, niet toen wij er waren.
Was leuk in Brisbane.

Pasen hebben we deels doorgebracht in glashouse mountains. Naar australian zoo geweest, is zoo van Steve Irwin. Vrouw & kinders traden op met pasen. Hebben een half uurtje gewacht om een krokodil een kop van een wild zwijntje te zien schudden. Was leuk?! Wederom maakt t duidelijk waarom je ze toch niet vanaf de waterkant wil zien. Ik heb weer aan je gedacht Leonie.

Tweede paasdag wilden we naar rainbow beach, dachten dat iedereen naar huis ging, daar niet. Uiteindelijk op de camping in Gympie en paasdiner bij RSL club. Is een restuarant en gokdeel voor militairen oud 7 jong en wij mogen dan ook af en toe naar binnen.

In Maryborough, Mary Poppins gezien, in brons en tour naar Fraser Island geboekt. Mooie camping in Hervey Bay en mooi weer. Dag gefietst, met elektriek, was leuk heuvels op en af
Fraser Island was leuk weer te zien, tour was aardig, highlights af, meerdaags is leuker. Dingo's gezien.

Door naar Agnes Water, van daaruit tour naar lady Musgrave island. Ruim een uur op de boot, misselijk geweest. Bart niet, ik pillen voor terugweg. Gesnorkeld, mooi! Veel vissen en schildpadden gezien. Glassbotomboot, meer rif, schildpadden. rondje eiland, veel muggen en vogels.

Op naar Airlie beach, overnacht Marlborough, achtertuin van hotel was camping. AU$ 5 per persoon. Kakkerlakken en padden gezien.

Airlie Beach in een heerlijke B&B met champagne en bubbelbad, hadden 10 jaar verkering te vieren. Is gelukt. -:))

Townsville geweest en Magnetic Island, 3 koala's gezien. Een van dichtbij.

Daarna naar Mission Beach geweest, op kausuarisjacht en we hebben er drie gezien! En dat voor een zeldzame loopvogel. Kangaroo op de camping.

Weer t binnenland in, eerst naar Innot hotsprings. weer warm zwavelbad, wel lekker.

Daarna naar Undara, lavatubes gezien. ooit waren t lavastromen die zijn opgedroogd en tunnels hebben achtegelaten. Zelf rondom krater gewandeld. Avondtour kangaroos en vleermuisjes uit de tube, ochtendtour door de tubes heengelopen. Nacht geslapen, avond na tour eten en daarna kampvuur met crocpraatje. 5m van de waterkant af als ze er zijn, weer aan je gedacht Leonie!

Volgende dag naar watervallen en hotel. Hotel was niet t beste wat we hebben gezien.

Daarna naar Paronella Park in Mena Creek. Park wat ooit door een man was bedacht en opgericht, gebouwd. Mooi park, bij watervallen. Mooie cabin. Eerst een kennismakingstour, 45 minuten in sneltreintempo door t park, daarna zelf rondgestruind. 's avonds nog een tour in t donker gehad. Ratje gezien.

Vanuit Mena creek naar Yungubarra, twee nachten mooie lodge en
platypus van dichtbij gezien! Eindelijk! Veel regen. eurovisie songfestival gezien! Trots op Nederland!

Port Douglas in appartement voor spotprijs, was een typefoutje! Veel regen, strand was mooi, weer niet. Dorpje was aardig.

Daintree River in Lodge, mooi uitzicht over rivier, dag naar overkant van rivier geweest tot aan Cape tribulation. Dagje highlights. Volgende ochtend boottocht over rivier met birdwatcher. Kleine krokodil, waterdragon gezien en de vogels ijsvogel groot en klein, grote zwarte reiger, 3 uiltjes, wat honingeters en parrots. Was leuk en enthousiaste gids. Je mag jaloers zijn Mam! Wacht maar op de foto's :-)

En vanuit Daintree naar Cairns. We hebben laatste anderhalve week veel regen gehad, gelukkig ook delen met zon, maar zijn elke nacht weer blij dat de druppels niet op t tentdoek klinken.

Hebben nog 1 dag te gaan en dan gaan we naar huis! We hebben daar ook wel weer zin in.

Geniet van deze laatste opsomming, we vertellen de details graag!

Liefs Yvette & Bart

• 21 Mei 2014 - 14:52

Margo:

Helemaal top!
    Veel bekende plekjes waar wij ook geweest zijn, dan ga ik gedachten helemaal mee :-)

• 21 Mei 2014 - 16:56

Emile:

Wat ontzettend Gaaf allemaal!
    Fijn dat jullie het ook weer fijn vinden om weer terug te komen al kan ik me ook voorstellen dat het geen straf zou zijn nog even te mogen blijven....

Goede terugreis en tot Snel! X

• 23 Mei 2014 - 17:10

Merel:

Hopelijk hebben jullie een fantastische laatste dag gehad!
    WELKOM THUIS
    Groetjes