kamloops deel 2 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Yvette - WaarBenJij.nu kamloops deel 2 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Yvette - WaarBenJij.nu

kamloops deel 2

Door: yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

20 Juni 2011 | Canada, Ottawa

Zo, ga er maar eens lekker voor zitten want we hebben weer veel te vertellen!

Allereerst bedankt voor sms-jes en mailtjes voor Barts verjaardag! Heel leuk! Was ik vergeten de vorige keer...

En graag een hoeraatje voor onze tent, 36 uur regen op zijn bolletje en nagenoeg droog binnen, wat lekkage maar daar kon hij niks aan doen!

En we hebben onszelf een beerbel cadeau gedaan, horen de beren ons aankomen, schrikken ze niet van ons, vallen ze je ook niet aan. Fluiten mag blijkbaar toch niet, lijk je een chipmunck en die vinden ze wel lekker. Klingelt gezellig zo'n belletje, volgende keer mee naar Zwitserland, kun je net als een alpenkoe door de alpenwei dartelen!

Dan nu over op de orde van de dag.

9 juni zijn we vertrokken vanuit Revelstoke richting Banff/ Lake Louise, daar begint de Icefield Parkway. Een must-see.
Om daar te komen zijn we eerst weer door Glacier Park gereden om via Golden in Yoho National Park uit te komen. Daar ook doorheen getourd, onderweg gestopt ij de spiral tunnel. Een tunnel voor treinen om makkelijker door de bergen heen te komen. Erg leuk, vooral voor treinliefhebbers, die waren er volop aanwezig.
In Lake Louise wilden we graag op de camping, die was nog dicht ivm de vele beren, maar we konden wel naar andere campings in de omgeving. Daar waren toch ook beren? En om deze camping was een hek geplaatst met schrikdraad om ze weg te houden. Maar goed, we zijn naar een leuke camping in het NP gegaan, zaten ook beren, maar deze waren wel lief.
Camping zat vlakbij watervallen waar je in anderhalf uur heen kon wandelen, leuk avondwandelingetje.
Beerbel was mee, eerst verkeerd de donkere berenbossen in, daarna goed over een keurig betonnenpad. Maar was de moeite waard.

Terug bij de camping stonden de twee mannetjes elken te grazen! Die konden we afvinken! Hadden we eerder bij inchecken ook al gezien en d volgende dag waren ze er nog, toch gezellig zulke "hertjes"in je achtertuin!

Volgende dag op tijd weg, moesten voor de grote toeristenmassa bij Lake Louise zijn! Het was een erg mooi meer, blauw-groen en helder. Mooie bergen en gletjers die erin weerspiegelden. Zonnetje erbij. De moeite waard om vroeg op te staan.
Wel al wat japanners en duitse tourbussen, maar er was nog ruimte voor ons. Keurig aangelegde paadjes en een groot hotel wat er staat sinds de eerste spoorlijnen er zijn aangelegd.
Door naar Lake Moraine, hier was het wat minder geplaveid, nog ijs op het meer, ook heel mooi meer.
Squirls en een katachtig beest gezien.
Daarna weer terug naar Yoho NP, volgende Lake bekijken, as Emerald Lake en inderdaad, groenig water! Nu waren we wel wat Lake-moe. Stukje gewandeld, stond er een moose(eland) hoog op een berg jonge blaadjes te eten! We hebben er een gezien, met hoop op een beter zicht op Icefield Parkway.

Hierna terug naar onze camping, die lag aan een scenic route waar veel wildlife zou zitten dus daar werd heel wat overheen getourd om beren etc te spotten. Wij ook en net op de weg stond er een zwarte beer naast de weg, wilde eigenlijk rustig wat paardenbloemen eten, maar rende steeds weg en kwam dan stukje verder weer te voorschijn. Was een schuchtere beer. Eigenlijk wel zielig voor zijn beest dat hij ongewild een toeristische attractie is.
Er stond een file voor zijn neus en iedereen reed naar voren/acteren of keerde om om een goede foto te kunnen krijgen. Wij ook.
Zaterdagmorgen 11 juni, zijn we weer vroeg vertrokken, hertjes en weer een zwarte beer gezien, nu zijn we iets sneller vertrokken uit de rij.
Eerst gestopt in Banff, leuk dorpje, koffie gedronken en via laptop een hotel in Calgary geboekt voor het weekend.
Toen op weg naar Drumheller, hier zit een dinosaurusmuseum en dat moest bekeken worden.
Uit de bergen werd het landschap opeens een stuk platter, wat heuvels en dat was het. Tot vlak voor Drumheller, het dorp ligt in een vallei die vanuit het niets lijkt te komen. Totdat je de grote T-rex en soortgenoten ziet die in d omgeving zijn opgegraven, dan weet je waar het gat in de grond van komt.
Museum was leuk, aardrijkskunde lessen van de brugklas zijn weer opgefrist.
Het hele dorp is in het teken van dinosaurissen en fosielen, je kunt er niet omheen waar het om bekend is, staan links en rechts wat van plastic door het dorp.

Hierna weer terug naar Calgary om naar ons hotel te gaan, waren er heel wat wegen opgebroken en de straat waaraan het ligt bleek een tramspoor te zijn waar niet over gereden mocht worden. Kon wel weten wij...
Uiteindelijk, na een half uur als een drol in een pispot rondgereden te hebben ergens geparkeerd en naar hotel gelopen en gevraagd hoe we er konden komen. Bleek niet zo moeilijk te zijn, tja.
Bij de McDonalds aan de overkant gegeten, waren er klaar mee. In hotel nog aan de bar gezeten en een pintje gedronken.

Zondag door Calgary heengestruind, waren niet echt onder de indruk van de stad. Brunch gehaald bij Tim Hortons en in parkje in de zon opgegeten. Door ander park gelopen, was mooi en groot, een evenement bekeken, door chinatown gelopen, de winkelstraten bekeken, die waren wel leuk aangekleed en zagen er gezellig uit. Weer was alleen wat wisselvallig. De skytower opgegaan, aardig uitzicht.
Ander parkje gelunchd en weer vertrokken toen twee dames kwamen om heen of ander te gebruiken.
De volgende dag gauw weer terug naar de natuur!
Zijn naar Banff gegaan, hebben in starbucks op ipod een motelkamer geregeld en toen met een gondel de berg op.
Nog naar Lake Minnewonka gegaan, daar Big Hornsheep gezien! Ook afgevinkt.
Was redelijk uitzicht, je zou grizzly's zien op de berg, maar verder dan twee varianten grondeekhoorn zijn we niet gekomen, was wel leuk.
's avonds in een bar gegeten en game 6 an de finale bekeken. De Canucks zouden de Cup binnenhalen als ze zouden winnen. Onderussen weten we dat de stanley Cuo naar Boston is gegaan en dat er ook ijshockey hooligans zijn...

En toen gingen we eindelijk de Icefield parkway beginnen. Bart heeft op de weg naar Lake Louise nog twee beren zien wandelen.. De mazzelaar.
Hadden onze jaarpas voor alle NP al binnen dus we konden zo door het poortje heen.
Eerste stop was bij Bow Lake, hier kon je langsaf wandelen naar watervallen, was een mooie wandeling, goed 2,5 uur gelopen. Geen beren wel japanners gezien.
Door naar een volgend meer, daar zouden veel Moose zijn, zal best wij hebben ze niet gevonden.
Is een mooie weg met veel stopplekken en uitzichten. Elke keer als er iemand langs de weg staat dan is de eerste gedachte wat loopt er langs de weg en iedereen remt af en kijkt overal naar behalve op medeweggebruikers.
Maar goed vlakbij onze stopplek voor de nacht liep er een grizzlybeer langs de weg! Hoera! Ook afgevinkt. Deze sjokte gemoedelijk wat rond op de weg en ernaast. 10 km verdeop gingen wij kamperen en een uurtje later gingen we hout voor ons kampvuurtje halen en wie kwam er voorbij de ingang van de camping gestruind? Dezelfde beer! Wij stonden bovenaan een bergje waarop de camping lag en de beer ging aan de overkant de bosjes in.
Wij zaten op een back to basic-camping. Alleen een put-wc, op elke plek een campfirepitt, twee schuilhutjes en een grote tank met drinkwater wat heel erg naar chloor smaakte. Vanuit de tank liep een slang naar het beekje wat achter de camping stroomde.
Bart heeft 's avonds een prachtig kampvuurtje gemaakt. Het was koud en af en toe hagelde het even, maar dat mocht de pret niet drukken. Tent stond heel beschut en sokken aan en muts op zijn we de nacht heel goed doorgekomen! Handschoenen heb ik na tijdje weer uitgedaan...
Volgende ochtend waren we voor negen uur bij onze wandelplek, 250 meter omhoog klimmen in 4,2 km voor een prachtig uitzicht over een gletsjer en dal. Was niet heel mooi weer, maar af en toe wat blauw in de lucht.
Er lag nog flink wat sneeuw op het pad, dus was de voetstappen volgen en dan weer door modder glibberen, met af en toe stukken normaal pad.
Nam niet weg dat we weleens tot onze knieen of verder in de sneeuw zakten.

Waren helemaal alleen aan de wandel er liep een stel een stuk voor ons. Was erg mooi!

Hierna waren we bij Icefield Centre voor de gletsjer van de weg. Wij vonden wel aardig, maar was niet de eerste die we zagen.
Hierna weer verder richting Jasper, onderweg gestopt voor watervallen en uitzicht. Nog berg afgespeurd op zoek naar Mountain Goat. Niet gezien.

In Jasper tent opgezet, gedouchd en dorp in voor laatste wedstrijd.
En ondertussen was het gaan regenen en dat doet nu waarschijnlijk nog als we de berichten moeten geloven.
Stonden weer op een camping in NP, nu wel met douchen en doortrek-wc.
Verschillende schuilhutjes. Douche lag een eindje verderop, dus met de auto heen en weer, zeker ook omdat het regende.
Onze relaxdag in Jasper hebben we nog wat rondgetourd. Nog uitgekomen bij een plekje met drie mooie gletsjers bij elkaar, mooier dan die op de Icefield.
Nog een canyon bekeken, smal maar diep, ook mooi. Door het dorpje gelopen, op camping gegeten en toen maar weer terug naar het dorp om ergens warm koffie te gaan drinken.
Kwamen tussen wat locals terecht, maar was leuk.
Volgende dag naar Clearwater bij Wells Gray NP. Maar dat vertel ik de volgende keer weer.
Zal jullie eerst dit laten lezen, krijg het koud en ga zo lekker de tent in. Dromen van de beloofde zon met 28 graden die er vandaag niet was...

Veel liefs Bart & Yvette

• 20 Juni 2011 - 08:09

Pauline:

Wahaha met de auto naar de douche.
    Klinkt weer als heel gaaf, al die beesten. Wordt afzien straks terug in Eindhoven.

liefs
    Pauline

• 20 Juni 2011 - 15:43

Emile:

Weer heerlijk om te lezen. Super wat jullie allemaal beleven en zien daar. Mooie foto's ook. Heb zelf net een weekje vrij gehad. Kom niet verder dan wat meesjes, paar duiven, mereltjes en een verdwaalde kat. Concert at sea was 1 dag super! 2e dag afgelast vanwege de harde wind het voorspelde onweer.... Deze week blijft het wisselvallig, tegen de tijd dat jullie terug komen schijnt de zon vast wel weer, al mag dat wat mij betreft nog wel een week of 8 overheen gaan! ;)
    Liefs,
    Emile