Tasmanie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu Tasmanie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu

Tasmanie

Door: yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

15 Februari 2010 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

Het werd tijd dat we weereens iets van ons lieten horen dachten we zo.

We zijn de zevende op tasmanie gearriveerd. Hebben de tweede auto al en links rijden gaat steeds beter nu! Schrik maar niet ouders, auto trok erg naar links, waren nog in de buurt van vliegveld dus hebben deze omgeruild. Nog niets gebotst.

Wel weer regelmatig de ramen schoongemaakt, naar de deurhendel gegrepen en ruzie met de versnellingspook. Is toch wel wennen links rijden, maar nu na een weekje gaat het wel. Wegen zijn erg bochtig en door heuvel/berggebied heen dus veel bochtjes en schakelen. De Tassies zelf rijden erg hard, vind ik, maar goed als je de weg kent en niet beter weet. We rijden thuis ook weleens te hard.
Voor de geinteresseerden, we hebben een Nissan Tiida. Niet erg groot, wel ruim en genoeg plaats om wer een zooitje van te kunnen maken.
tent doet t goed en op alle campings tot nu toe, goede camping kitchen met picnictafels. Dus dat valt mee.

De eerste nacht in tent was koud, viel wel wat tegen. We lagen met ons hoofd bij het luchtgat, dus onze hersens zijn een nachtje frisgeblazen. Doen we nu ook anders. Verder ingesnoerd in een mummieslaapzak, vreselijke dingen zijn dat.
Bart frommeld zich er elke nacht in, ik heb hem opengeritst en gebruik hem als dekbed over lakenzak heen, na de eerste nacht ook niet meer koud geweest.

Wat hebben we tot nu toe gedaan, zijn eerst naar seven mile beach gegaan, de naam zegt t al. Daar twee nachten op de camping gestaan. Veel australiers hier van t vaste land op vakantie, de grijze brigade in italie en frankrijk, maar dan anders.
Wel gezellig, krijgen vanalles te horen en tips, altijd handig.
Onze eerste dag hebben we een stranddag gehad. Na anderhalf uur werden we wat rood, dus maar weer naar de camping. Hadden toch keurig gesmeerd met factor 30, maar ja de straling hier, daar is niet tegenop te smeren.
We hebben in zee gezwommen, koud, maar wel het vakantiegevoel natuurlijk. Zon, zee, strand & zonnebrand!
Wat gewandeld over het strad, mooi wit met helderblauw water.

de volgende dag zijn we naar de tasman Peninsula gereden. Veel road kill op de weg, niet altijd even duidelijk wat het geweest was. Maar de Tasmanian Devil zat er vast wel tussen, dus die hebben we gezien. :-0

We zijn doorgereden naar White Beach, ook weer zo'n mooi strand en heel helder water. Hier hebben we gesnorkeld en zowaar een school guppies gezien, groter waren ze niet.
twee stranddagen achtereen. Het Hollandse winterwit is er wel vanaf.
Hebben maar aftersun gekocht, is nodig ondanks het smeren. Bart had een soort batmanteken op zijn rug, was toch niet zo goed ingesmeerd. Tja laat mij het dan doen, daarom ben ik mee.
Nu alweer keurig aan het vervelen. we hebben wel bananaboot, voor de kenners, maar geen blauwsel. Het is nu een groene mist spray. Als t maar werkt.
Eerste was gedaan, ruikt weer schoon.

We zijn de volgende dag naar Port Arthur geweest, is een oude gevangeniskolonie voor engelsen. werden op de boot erheen gebracht in 5 maanden.
Daar kon je rondlopen, kreeg je een rondleiding en rondvaart door de haven.
De gevangegenen werkten daar in een groot gebied, gebouwen zoals huizen, school, kerk etc bouwen, hout hakken. Verzin het maar. was wel indrukwekkend om te zien en te horen, was wel erg streng, aan de andere kant, het was een gevangenis. Voor iets waar je nu je schouders voor ophaalt werden ze toen in een isoleercel gegooid of met natte doeken geslagen. wel nat in zee gemaakt, iets laten drogen en dan met de zoutkoorels op de blote huid, 100 keer. Maar je moet er zijn geweest.
Ontsnappen gebeurde amper, bij eaglehawk neck was een dogline langs de weg en honden op pantons in zee. verder werd de gevangenen wijsgemaakt dat de zee wemelde van de haaien, dus dan maar niet zwemmen.
De meeste indruk maakte op ons de memorial garden voor een schietpartij waarbij een man 35 mensen doodschoot.

Na deze enerverende dag mar sigaretten gaan kopen, had al 1 dag niet gerookt.

Volgende dag wilden we naar Bicheno, ong 200 km noordelijker. Dus vroeg op want we wilden ook nog naar Tasmanian devil Concervation centre en wandelen naar Waterfall Bluff.

De devils zien er lief uit als ze klein zijn en hun mond dicht hebben. was leuk en interessant om te zien.

Hierna door richting Eagle hawk neck. Daar was de devils kitchen, tasman arch en de wandeling naar waterfall bluff. Het sporten is begonnen! Zijn geen flauwe bergen die je omhoog wandeld, maar het uitzicht is dan wel de moeite waard.

Om 14.30 gingen we door richting Bicheno, maar dat we dat niet gingen halen was wel duidelijk. Een ander dorp waar we heen konden zag er niet zo gezellig uit, dus op naar swansea.
Waren daar iets na zessen en daar was regen, veel regen. Dus wij naar een hostel, geen 2-pers kamers. dan maar in een cabin op een camping. Waren blijkbaar ook vol, werd pas na 5 minuten of niet op de bel gereageerd. waren allemaal om zes uur dicht. Dan maar weer naar het hostel, kregen een kamer voor 4 met zijn tweeen, ook goed. Als za dat nu gelijk had gezegd, maar ja.
Konden om de hoek in een tavern eten, winkels waren ook al dicht. En wat gekletst met een canadese en hollandse meisjes. Heerlijk geslapen op een dik matras en breed bed!

Volgende morgen naar wineglass bay& beach. Was weer een aardige klim omhoog naar lookout en prima afdaling naar het strand. Anderhalf uur return; half uur heen, uur terug. Was ook weer een stevige klim, maar was ook de moeite waard.
Toen wel door naar Bicheno, was weinig spectaculair, konden mee naar pinguintoer, bovenop een duin kijken hoe ze uit zee komen. Hebben we niet gedaan, Bart wilde niet, ik vond t wel prima, kan evt in Melbourne ook.

Hebben in een plaatselijke kroeg wijn gedroneken. was ook leuk.

Ondertussen zitten we op 13 februari.
Vanuit Bicheno zijn we via St Helens naar Pyengana gegaan. In St Helens wat rondgewandeld, aardig stadje.
In Pyengana zit de pub in the paddock, cheese factory ( hele lekkere brownies/blue berry cheese cake) en columba falls. we hebben het allemaal gezien en zijn in de pub blijven slapen. Hebben met wat vakantievierende tasmaniers aan de bar gezeten voor het avondeten. kwam nog een ouder duits echtpaar binnen, die vroeg naar het bier drinkende varken. Dus met twee flesjes bier en 8 mensen in colonne om het varken bier te geven. Was gezellig in de pub. Maar goed dat t bier hier niet zo zwaar is.

Volgende dag katervrij naar de Bay of Fires. Hier over het strand gelopen, total leg workout. Maar was inderaad ook een mooie baai, bestaat uit meerdere kleine stranden, om van 1 naar ander te komen over rotsen klauteren en door het bos lopen. Bart is maar 1 keer uitgegleden deze keer en klain schrammetje op zijn hand. Nog naar het eindpunt gereden en onderweg bij stranden gestopt, geen zeehonden,zeearend of jan van gent. Veel meeuwen en andere vogels.

Na een dag hier rondgetoerd op naar Launceston. eerste camping was niks, tweede was goed. Hier een grote spin achter de theedoek. Jakkes. Vanmorgen was hij weg, dus is hopelijk ook echt weg. Hebben vandaag erg mooi weer, de wolken van gisteren zijn weg. 27 graden en strak blauw. dat blijft het de komende drie dagen ook nog. Wat wil je nog meer.
Hebben vandaag stadje bekeken, bierbrouwerij bezocht, rondleiding was vol, dus dan maar bier kopen en op camping uit proberen. Boag's, de beste bierbrouwer van tasmanie! Zegt Bart. Bier smaakt goed. Hebben nu een nieuwe smaak.

Hoe is het in het koude carnaval land? Iedereen weer katervrij?
Fijn om te lezen dat op afdeling DOS 10-13 is, ik zit heerlijk in de zon. Ik zou zeggen werk ze allemaal en ik lees het wel. wel blijven lachen.

Ook fijn dat voor ons huis goed word gezorgd. Misschien een bezoekschema opstellen?

Cos we kunnen helaas niet op je verkleedfeestje komen. Alvast gefeliciteerd en een fijne verjaardag.

Nettie de eerste spinfoto heb ik voor je!

dat was het wel voor nu.
Geniet van dit verhaal en tot de volgende keer.

Groetjes Bart & Yvette

• 15 Februari 2010 - 08:36

Jelle En Marjoleine:

Leuk om te lezen! Jullie boffen maar..

Wij gaan nu in de sneeuw in de tuin spelen. Sneeuwballen gooien en van de glijbaan.

groetjes, Jelle en Marjoleine

• 15 Februari 2010 - 09:27

Pauline:

Dat varken :-) De beschrijving van een tasm. devils is net alsof je het over de kinderen hebt. Leuk verhaal weer, klinkt goed! Hier vriezen je bingers er nog af tijdens het hossen maar leuk is het wel.

• 15 Februari 2010 - 10:43

Pap En Mam:

Nu worden we echt jaloers zon en 27 graden! Hier blijft het koud. Jullie zitten in een mooie omgeving geniet...
    Groetjes pap en mam xxxx

• 15 Februari 2010 - 12:20

Geertje:

Klinkt allemaal erg leuk!! Maar... de carnaval hier was ook leuk, erg druk omdat het sneeuwt en glad is en dus iedereen de kroeg in wil. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
    Geniet er nog lekker van!!!

Groetjes Geertje

• 15 Februari 2010 - 12:26

Afke:

Hey,

Al veel geschreven zeg. Leuk om jullie zo te volgen. Klinkt al erg goed wat jullie allemaal gedaan hebben en leuke foto's. Ben wel jaloers op het weer wat jullie daar hebben. Hier nog steeds koud en sneeuw, bah. Veel plezier!

Groetjes Afke

• 15 Februari 2010 - 12:42

Maartje:

Hoi Yvette en Bart hoorde al van Emile dat jullie een paar maanden op reis zijn en leuk om over jullie ervaringen te lezen. Hier sneeuwt het alweer/ nog steeds en dat is dus een witte Carnaval dit jaar.
    Geniet van jullie reis en belevenissen groetjes
    Maartje

• 15 Februari 2010 - 18:45

Leonie:

Leuke verhalen weer van jullie. Hier zijn wij al lang uitgelald en weer braaf aan het werk. Ook de foto's zijn erg leuk. vooral van Bart is heel lief!
    Bas kijkt regelmatig op de wereldbol waar julle zitten. Het is wel een miljoen dagen vliegen zegt hij dan...

groetjes van Arnoud, Leonie, Bas en Stijn

• 16 Februari 2010 - 12:39

Emile:

Hoi Bart en Yvette,

Leuk verhaal! Wat je zie je veel op zo'n reis en je maakt nog eens wat mee he? Goed tijdstip gekozen, hier vriezen de ballen zowat uit mijn broek! zeker met de carnaval...
    nog veel mooie momenten en vooral veel plezier!
    X Emile

• 17 Februari 2010 - 12:55

Gijs En Merel:

Hey Tassies,

Goed te horen dat jullie het naar je zin hebben is Tasmanie! Geniet ervan...

groetjes van Gijs en Merel

• 18 Februari 2010 - 15:10

Marjon:

Hoi!

Ik volg jullie op de voet met Australia Road and 4WD Atlas.
    Leuke verhalen, blijf schrijven en genieten!

Groetjes Marjon

• 19 Februari 2010 - 15:35

Wim /Tonny:

Mooi verhaal ,zo te lezen maken julie veel mee.Geniet ervan

Groeten Tonny en Wim.

• 23 Februari 2010 - 21:21

Margo:

Hoi Bart en Yvette,

zo te lezen vermaken jullie je wel!
    Ik las ook al dat je met de penguins later kennis gaat maken. Phillip Island bij uitstek penguinig.

Wat een leuke vogel is om te zien en horen is de lyrebird, mocht je er toevallig tegenaan lopen. Kan heel goed immiteren. Dus als je een autotoeter of mobieltje op een vreemde plaats hoort...

Niet al te ver van de Great Ocean Road heb je de Grampians National Park. Aanrader mocht je in de buurt komen.

Iets verder kun je in Mildura een dagtocht regelen met een stel kamikaze abo's naar Mungo National Park (Harry Nanya, tel. 5027 2076)

tot horens,

groetjes,
    Stefan en Margo

• 25 Februari 2010 - 15:28

Netty:

Leuk om te lezen en ik maar zoeken. Waar is de spin???

Hartelijke groeten uit een voorzicht lentegevoel!

Netty

• 25 Februari 2010 - 17:42

Dianne:

He Yvette en Bart!

Leuk om weer wat van jullie te horen! Wat een verhaal, erg indrukwekkend hoop binnenkort nog meer foto's te kunnen bekijken om er een beeld bij te krijgen haha!!

Erg bizar dat varken!! Maar goed jullie zullen wel heel veel nieuwe mooie dingen zien!

Veel plezier nog en tot het volgende bericht!

Kus, Dianne

• 28 Februari 2010 - 16:15

Stefan En Margo:

Als ik jullie verslag weer lees kunnen we niet wachten om ook naar Tassie te gaan. Maar ja, de keuken gaat er aan dit jaar....

Goeie vervolgreis op het vaste land!

groetjes,
    Stefan en Margo