dolfijnen en haaien - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu dolfijnen en haaien - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu

dolfijnen en haaien

Door: yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

06 April 2010 | Australië, Kalbarri

Iedereen pasen goed doorgekomen? Niet ziek van de eieren geworden? Ik heb mijn best moeten doen om nog een chocolade-ei te krijgen. Bart eet ze allemaal op en dat voor iemand die zegt geen snoeper te zijn...
Maar ze waren heerlijk.
Paasontbijt met een versgekookt eitje gehad.
Ons paasdiner is niet veel geworden in Denham, bij shark bay, was geen uitgebreide supermarkt, dus soep met crackers en kaas. Was ook lekker en gisteren zijn we uit eten gegaan in de plaatselijke bistro, werd een bordje spaghetti bolognese. was een speciaal menu ivm de vakantie-drukte en door de overstromingen in Perth waren er geen hamburgers en de sla was duur, dus die kreeg je niet.
We hadden hier eigenlijk meer verwacht omdat het een toeristisch hoogtepunt is, maar wat dat betreft blijven ze je hier verassen.

Ik was nog wat vergeten te melden, we hebben mieren in onze tent gehad in Exmouth. Dat is tot daar aan toe, ze waren door de bodem naar binnen gekomen. Als we de tent tegen het licht hielden was het net een sterrenhemel. Ook leuk maar we lagen naar de sterren boven ons te kijken, sliepen zonder dak. Maar de miertjes kropen overal tussen, sliep niet zo lekker dus om 1.30 is eerst Bart in de auto gaan liggen en ben ik maar gevolgd. Hebben daar nog goed geslapen. En bij de plaatselijke kampeerwinkel pakkers gekocht voor de tent. Hebben in Carnarvon een uurtje zitten knippen en plakken. Hebben nu allemaal mooie rode, blauwe en bruine stippen op de tentbodem, fleurt de boel wel op.

Tot nu toe geen nieuwe problemen gehad.

We hebben pasen in Shark Bay doorgebracht. En is inderdaad vernoemt naar de haaien. Zitten 13 verschillende soorten, die kwamen we niet graag tegen. Hebben op weg erheen verschillende highlights bezocht. Eerst stromolites, is een steenachtig iets dat er is vanaf het ontstaan van de aarde. Hebben de zuurstof in de atmossfeer gebracht en daarom kunnen wij er nu wonen.
Was wel aardig, Bart vond het interessanter dan ik, ik heb de vissen bekeken die er rondzwemmen.

Daarna naar shell beach, groot wit strand wat helemaal ut schelpjes bestaat. Was mooi, wit strand blauw water. Kun je goed schelpen zoeken.
En daarna door naar Eagle bluff, vanaf een hoger gelegen boardwalk hadden we uitzicht op zee en daar zwom vanalles rond. We hebben haaien, manta ray ( rog) en dugongs zien zwemmen. Een dugong is een groot log zwembeest, kruising tussen zeekoe en zeeleeuw. Wordt 2-3 meter groot en kan 250 kg wegen. eet zeegras. De eagle was stukje vliegen, die hebben we niet gezien, maar we hebbens ons vermaakt met de rest. Was leuk en mooi.

Bij Shark Bay zit ook de toeristische trekpleister, de dolfijn. Bij Monkey Mia kun je 's morgens naar het strand komen, daar is een interactiezone waar je tot je knie in het water kan staan kijken naar dolfijnen die dan rondzwemmen en terugkijken. Daar worden ze in de ochtend 3x gevoerd en de rest moeten ze zelf vangen.
Het begint al om 7.30, maar dat vonden we te vroeg, wij waren er rond 9.00 en er zwommen er al/nog 5 rond! Werden er 8. Er stond 50 man langs de kant naast elkaar en er liep een mevrouw van het dolfijncentre voor ons langs
om vanalles over ze te vertellen en ondertussen konden wij de dolfijnen bekijken. Was leuk, waren ook twee kleintjes bij die aan het rondzwemmen waren en trukjes aan het oefenen waren. Ze kregen ook een vis, alle kindjes mochten een vis geven en daarna vertrokken ze weer, was de derde keer en dan weten ze dat het klaar is. Veel foto's gemaakt.

Daarna zijn we 's middags met een boottour meegeweest. Gingen op zoek naar de dugong en verder alle andere beesten die er rondzwemmen.
Was lekker op de boot, geen grote groep, kon goed rondlopen en alles goed zien. Een hangmat waar je in kon liggen, lekker in de zon.

Gingen eerst even naar een parelfarm, korte uitleg en je kon sieraden kopen, was niet echt mooi en duur. Daarna verder gevaren naar de spotplaats.
Onderweg zijn we haaien, dolfijnen, schildpadden en 1 zeeslang tegen gekomen. Die schildpadden zijn groot, ik zag er geen schildpad in, zag alleen de schil, kon ook iets anders zijn. Maar we hebben een foto van een hoofd.
Die slang was groot, zeker anderhalve meter, geel met zwart.
De haaien zagen er niet zo groot uit, waren geen tiger sharks.

En we hebben de dugong goed gezien van dichtbij, komen steeds boven om adem te halen en bleven dicht bij de boot. Ook nog een moeder met kind gezien. Al met al was het een leuke boottocht, zeker de moeite waard.

En nu zijn we in Kalbarri beland. Hier weer een national park te bezichtigen.

Dat was het weer voor nu. Foto's volgen en anders over een dag of 21.

Groeten Bart & Yvette

• 06 April 2010 - 07:17

Marjoleine:

Wat een leven :-)! Gaaf dat jullie zoveel zwemmend 'goed' gezien hebben. Ongeloofelijk. Lekker genieten. En hopelijk is het hier goed weer als julie weer terugkomen. Een soort voortzetting van de vakantie, al moet je daar waarschijnlijk nu nog niet aan denken.

• 06 April 2010 - 09:04

Patricia:

Wat een leuke reis jongens! Geniet er nog van. Wij zien jou binnenkort op de afdeling en willen de foto's kijken.groetjes,

• 06 April 2010 - 17:00

Pauline:

Vanuit t ziekenhuis een wauw! Zalig hoor, alleen die mieren snapte ik niet. Vreten die door je tentdoek heen? Stippen is wel handig kun je je tent goed herkennen.

Liefs
    Pauline

• 06 April 2010 - 20:53

Cos:

Al een surf-dude, met zeil natuurlijk, gezien?

• 13 April 2010 - 06:08

Afke:

Hoi,
    Wat klinkt het allemaal gaaf zeg! De tijd gaat wel snel. Geniet nog van jullie laatste twee weken daar!
    Ik ben erg benieuwd naar je verhalen en vind het ook wel weer gezellig als je weer terug bent op de afdeling, hoor!
    Groetjes Afke