hobart - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu hobart - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvette - WaarBenJij.nu

hobart

Door: yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

27 Februari 2010 | Australië, Sydney

Hoi allen,

Waar waren we gebleven? In Launceston.

weer heel veel gedaan en gezien en nu laatste dag voor we weer verder vliegen naar het vaste land. Weer een beetje regen, veel wind en koud. Maar niet zo erg als we gehad hebben.

De dag nadat we Launceston bekeken hadden zijn we door de omgeving een dagje gaan touren. Eerst naar Beauty Point. De beauty hebben we niet gezien, het was wel een landpunt. Hier was ook het platypus house en seahorse world!!!
we hebben het platypus house bezocht. Was weinig spectaculair. Er zwommen in een grote tank 2 rond, die kregen wat wormpjes en een zoetwaterkreeft en dat konden we bekijken met veel uitleg erbij. Nog een tank verder, nog eens kijken en dat was het. Maar goed we weten waar we naar moeten zoeken. was ook nog een echidna-tuin bij. Scharrelden 3 grote egels rond en wij mocten even binnenlopen, waren wel leuk. Hierna gingen we maar weer verder, de zeepaardjes hebben we links laten liggen.
Via de Batman bridge, daar was geen Robin, was vernoemd naar degene die de brug had ontworpen en die heette toevallig zo, naar George Town, oud stadje, weinig te beleven. Door naar Low Head, bij de vuurtoren, dachten we pinguins te zien, bleken alken te zijn. Ook leuk.

Bart heeft terug gereden, was ook avontuur. Maar ging allemaal goed.

's Avonds heeft Bart nog BBQ les gehad, draaide zijn spiesjes veel te vaak om, kregen nog wat lam om te proeven. Aardige mensen hier, dag ervoor voor ons afgewassen en nu weer wat te eten. Valt niet tegen. was sowieso een leuke camping.

Dag erna hadden we een vol programma, gingen en gloeiwormpjes en pinguins bekijken.
eerst naar Mole Creek, daar waren de grotten met de gloeiwormpjes en spinnen en krekels. Hebben een rondleiding gehad door de grot. eerst met zijn allen op spinnenjacht, kunnen oud en groot worden voor een spin. 30 jaar en grootste gezien 30 cm, dus dat is een cm per jaar. Die wij zagen waren "klein". 7-8 cm met de poten. Maar goed ze bleven braaf zitten. Verder nog wat stallagmieten en - tieten gezien, was een mooie grot, leuke gids, ze vertelde leuk. En heel veel gloeiwormpjes, leek op droomvlucht in de efteling, heb je ook van die witte lichtpuntjes.

Terug in de zon & warmte naar een honingfarm geweest. Hadden daar lekker honingijs, bleek dat door nederlanders werd gerund. Sprak nog best goed nl's, zullen regelmatig hollandse toeristen komen.

Uiteindelijk een camping gevonden in Turner's Beach, opgezet door de Lyons. Dus we hebben gekampeerd op niveau. Was eerder een veredeld kamp, woonden heel veel mensen, wij mochten bij de ingang op een stukkie gras. Was prima voor een nachtje.
's avonds zijn we op pinguinjacht gegaan. was aan een stikje strand, werd begeleid door vrijwilligers die elke avond kwamen om de toeristen in goede banene te leiden. zaklampen flitsen met foto mag niet, worden ze blind van. Tja in Melbourne zijn er wel grote lampen op t strand. Maar goed die man had een zaklamp met rood licht en dan werd er af en toe een beschenen. Foto's maken lukte niet echt, we hebben er een paar waarvan wij weten waar de pinguin is. De jonkies konden we wel goed zien, die waren op de wal en twee grote gezien. was leuk.
Hier gehord dat de Woolworth's winkel is gestart door een nederlander, daarom is die winkel zo leuk. Is te vergelijken met de grote franse supermarkten, uren door de rijen heen snuffelen!

De volgende dag gingen we op naar Cradle Mountain, is toch wel een toeristisch hoogtepunt.
Zaten al voor 8.00u in de auto om vroeg daar te zijn. Was denk ik de laatste keer dat ik zonder koffie op pad mocht. Hielp niet mee voor de sfeer. Ik ging de uitgestippelde route in twijfel trekken, tja...

Bij de eerste Coles van t land boodschappen gedaan.
Onderweg naar het park kwam een kangaroo de weg oversteken, hadden bijna roo patties kunnen maken, maar goed onze eerste wilde kangaroo!
Om 10.00u waren we al bij de volgende camping en om 11.30 stond de tent en waren we op weg naar Ronny Creek.
Met het shuttle busje werd je naar verschillende punten gebracht en van daaruit kon je gaan wandelen.

we waren nog maar net op pad of we zagen de eerste wilde echidna! Zijn grappige beestjes. Nog via een lange trap omhoog naar Wombat pool gegaan, waren er niet, wel een soort kraai en veel nederlanders, 4 op een rij. Kwamen er 2 van uit valkenswaard en een vriendin van hun dochter werkte nu als arts op 9 west. De wereld is klein. Dove Lake bezocht, daarin weerspiegeld Cradle Mt mooi als het water glad is. Met busje weer naar Ronny Creek, uitgetekend voor de ene wandeling en ingetekend voor de volgende. Nog het huis bekeken van de oprichter van dit national park. Waren nog meer kangaroo's, wallibi's, en echidna. Deze verstopte zich voor ons door zijn hoofd in een bosje te stoppen, zag er grappig uit, maar als je het niet wist dan liep je er zo voorbij, dus werkt wel.

Hierna waren we wel even klaar met wandelen, terug op de camping in de auto de benen hoog gelgd op t dashbord. Zat prima.
In de schemer ook nog wat wildlife spotting gedaan, heel veel kangaroo's, walibi en een maatje kleiner. Lijkt al meer op een grote springrat, de bandicoot, da's dat beest met een b. en een possum. Geen slangen en spinnen hier.

Hebben nog goed bekeken wat we allemaal nog willen doen, opeens was de tijd niet meer zo ruim. Besloten om toch maar de volgende dag verder te gaan naar Stanley. Daar is The Nut. Grote rots boven het dorp die je uiteraard ook kunt beklimmen. Stanley zelf is een leuk dorpje, ook veel kangarootjes en konijnen. Die waren zelfs boven op de nut. Is stevig springen geweest voor die beesten, mochten vast niet in de stoeltjeslift. wandelen was behoorlijk steil omhoog, maar uitzicht was de moeite waard, bovenop weer een oud-nederlander tegengekomen.
Die zijn ook overal en rond de 60 met pensioen, verkopen hun huis, kopen grote caravan en dan gaan ze rondtoeren. Niet allemaal maar wel veel.

Nog naar een strand geweest waar grote golven kunnen zijn, die waren er niet, wel even gezwommen en opgedroogd in de zon.

The Nut hebben we 's morgens vroeg beklommen voor we weer verder gingen, nu naar Strahan. Was warm die dag. Strahan zelf was niet zo spannend, wel lekkkere pizza gegeten en op terras gezeten.
Op de camping een aussie Tukker ontmoet, de man woonde nu 30 jr in australie maar was nog duidelijk aan zijn nederlands te horen dat hij uit Enschede kwam, vroeger.
's Nachts de eerste regen sinds kerst meegemaakt, voor strahan!

Door naar Lake St Clair via Queenstown. Dit is een oud mijnersstadje. De omgeving ziet er behoorlijk kaal uit, het meeste groen is weg door alle stoffen die door het mijnen de grond in zijn gekomen. Was kaal maar niet zo beroerd als ze ons lieten geloven, boodschappen gedaan, gaan weer een NP in.

de camping was een camping met douche zonder keuken, daar gingen we met ons eten. Maar er zat een restaurant bij het visitor centre. Er waren overal bordjes opgehangen dat we op moesten passen voor de Tiger snake, hier was hij dus wel. Lag een boek bij intekenlijsten waarin werd opgeschreven wat er was gezien, veel slangen. Dus wandelen met je ogen op de weg. Onze buurman op de camping had ook nog goede raad, dus waren aan alle kanten voorbereid.
Hadden 's aonds nog naar Platypus bay gewandeld, niks gezien. Niet eens een kangaroo. Volgende morgen om 9 u bootje naar Echo point, is slecht weer voorspeld coor vandaag en was best koud, dus we rekenenden niet zo hard op een slang. Tot de zon ging schijnen. Delol gaat wel een beetje van zo'n wandeling af als achter elke boom of rotsblok een slang kan zitten, maar ja, ze laten bijten is ook niks.
waren toch al 3 uur onderweg voor we er een tegenkwamen, geritsel in het gras en vanuit onze ooghoeken was er een zwart glimmend beest te zien! Zag er niet aardig uit. Snel doorlopen en geen fotostop.
waren om 14u weer terug bij visitor centre en het begon 5 minuten later te regenen. Veel regen, af en toe even wat minder en rond 19u even droog. Tussendoor wat heen en weer gelopen tussen camping en restaurant. Om 20u lagen we in bed en het was erg koud en nat, zelfs nog een warmtedeken uit de auto gehaald. Mocht allemaal niet helpen.
Volgende morgen waren we vroeg weg, tent nat mee.
Nu door naar Hobart, onderweg nog gewandeld bij de russel falls. was weer droog en zonnig. Naar een camping aan de derwent river gegaan, maar dat was het niet. waaide hard en de rivier stonk. Na 1 nachtje daar weer terug naar seven mile beach camping, daar kennen we het.

Eergisteren de Forrest air walk gedaan, over een hoge stalen brug door de boomtoppen wandelen. Leuk maar hoog. Nog over twee swinging bridges gegaan.
Mt Wellington opgereden, de mont Ventoux, maar dan anders. Weg is vooral slechter en smaller. Hier zoveel straling van alle telecommunicatiepalen dat de auto niet op slot kan met de afstandsbediening en dat er borden hangen wat je moet doen als je auto niet wil starten. Wel een mooie heldere dag, dus goed uitzicht.

Gisteren als een drol in een pispot door Hobart gereden voor parkeerplaats, alles was vol of voor half uur. Uiteindelijk bij de botanische tuinen geparkeerd, was gratis en in de schaduw, wel stukkie lopen, maar goed de zon scheen.
Bij de Cascade Brewery gekeken, wij zijn van Boag's hebben we besloten.

Hobart zelf is een stad zoals er veel zijn. Hoogtepunt zijn alle memorials en die zijn er veel!
Vandaag de salamanca market bezocht, is een markt zoals ze overal op de wereld zijn. Leuk om over te lopen, zelfs kindertjes die vals blokfluit spelen! wij hebben de vrijmarkt al gehad.

Vanavond hebben we een kamer op de camping, tent oppoetsen en tassen inpakken. Zooi opruimen, veel zooi.
Morgenochtend de auto nog wat kuisen denk ik en dan rond 17u vliegen we naar Melbourne.

Tasmanie is een leuk eiland, heel veel te doen, veel meer dan je in drie weken kan doen.

Gaan nu nog even door Hobart struinen. Winkelen, hebben nog gewicht over in mijn rugzak!

Op meer foto's moeten jullie nog even wachten, die moeten bewerkt worden, zijn te groot formaat. Anders zien jullie ze wel als we weer thuis zijn! :-)

Veel liefs Bart & Yvette

• 27 Februari 2010 - 10:44

Pauline:

Je praat chinees voor mij :-) Jullie zijn boag's wtf? Geen idee.
    Klinkt allemaal weer erg leuk, enerverend ook wel. Goede vlucht naar Melbourne, in de grote bewoonde wereld weer.
    xxx